تبلیغات
منابع فایل باز - معرفی و دانلود فایل کامل گزارش کارآموزی شركت صنعت محور سازان ایران خودرو
 
منابع فایل باز
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : صد سو
مطالب اخیر
نویسندگان

گزارش کارآموزی شركت صنعت محور سازان ایران خودرو

  • گزارش کارآموزی شركت صنعت محور سازان ایران خودرو
    گزارش کارآموزی شركت صنعت محور سازان ایران خودرو در 38 صفحه ورد قابل ویرایش
    دسته: کارآموزی
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 39 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 38

    قیمت فایل: 4,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود

    گزارش کارآموزی شركت صنعت محور سازان ایران خودرو  در 38 صفحه ورد قابل ویرایش

    فهرست مطالب

    عنوان ........................................................................... صفحه

    فعالیت انجام شده ............................................................... 1

    مقدمه ............................................................................ 15-2

    معرفی فیکسچر دنده زنی کرانویل پیکان ................. 18-16

    منابع و پیوست ................................................................. 19

    نقشه

    تاریخچه شركت

    شركت صنعت محور سازان ایران خودرو (سهامی عام) در سال 1343 تحت نام «شركت سهامی كنسرسیوم كارخانجات اتوبوس سازان ایران» به ثبت رسید واز سال 1345 بهره‌برداری از آن آغاز گردید. در سال 1352 نام شركت به «شركت صنعتی خودروسازان ایران» تغییر یافت و فعالیت اصلی شركت تا سال 1374 متمركز بر تولید  مونتاژ انواع اتوبوس، مینی‌بوس، و فروش لوازم یدكی و خدمات پس از فروش مربوط به آنها بود. در سال  1374 موضوع فعالیت شركت به تولید وفروش انواع اكسل و گیربكس خودروهای بنزینی و سایر مجموعه‌های انتقال قدرت خودرو تغییر یافت و در سال 1377 نیز نام شركت به شركت صنعتی محور سازان ایران خودرو (سهامی عام) تغییر داده شد.

    در سال 1380 شركت ضمن ایجاد مركز تحقیقات و طراحی اكسل، موفق به كسب گواهینامه كیفی ISO/TS16949 و در سال 1382 موفق به اخذ گواهینامه  ISO/TS16949:2002 برای اكسل جلو و عقب واجزای متشكله و قطعات یدكی خودروهای سبك گردید . همچنین درسالهای 1382 و 1383 بعنوان یكی از شركتهای سرآمد كشور در بین صنایع  مختلف موفق به دریافت تقدیرنامه اشتهار در سر آمدی جایزه ملی كیفیت و دریافت گواهی تعهد به تعالی سازمانی به عنوان یكی از 10 شركت سرآمد وزارت صنایع و معادن شده است  و در سال 84 به عنوان یكی از چهار شركت برتر شناخته شده است. همچنین این شركت در سال 1383 با تداوم روند كیفیت وتامین به موقع به اخذ گرید A شركت ساپكو گردید.

    محور سازان ایران خودور از شركتهای زیر مجموعه گروه صنعتی ایران  خودرو است و در حال حاضر حدود 63 درصد از سهام  شركت متعلق به شركت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و شركت سرمایه‌گذاران سمند می‌باشد.

    در حال حاضر شركت محور سازان ایران خودرو  بزرگترین تولید كننده اكسل و كرانویل و پینیون در ایران و خاورمیانه است و بر اساس چشم انداز خود به بازارهای جهانی این صنعت می‌اندیشد.
    موفقیت‌ها و گواهینامه‌های مدیریت كیفیت

                       ·                        تقدیر نامه اشتهار در سرآمدی جایزه كیفیت ایران، سال 1384

                       ·                        گواهی تعهدبه تعالی جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی، سالهای 1382 و 1383

                       ·                        گواهینامه  اهتمام به سرآمدی جایزه ملی كیفیت ایران ، سال 1383

                       ·                        گرید A نظام مدیریت كیفیت تامین كنندگان ساپكو 79، سال 1383

                       ·                        گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت كیفیت ISO/TS 16949:2002 ، سال 1382

                       ·                        گواهینامه استاندارد مدیریت كیفیت ISO 9001:2002 ، سال 1380
    محصولات تولیدی

    محصولات تولیدی این شركت عبارتند از :

                       ·اكسل عقب خودور پیكان و خودرو پژو RD

                       ·اكسل‌های جلو و عقب خودروهای پژو 405 ، پژو پارس و سمند

                       ·اكسل‌های جلو و عقب خودرو پژو 206

                       ·انواع  كرانویل و پینیون(پیكان و نیسان جونیور)

                       ·گیربكس خودرو پژو 405 (طرح توسعه)

    واحد مهندسی شركت محورسازان ایران خودرو با هدف ایجاد قابلیت‌های دوم طرح ریزی و تولید محصولات جاری/ بهبود مستمر/ را از طریق فرآیندهای زیر میسر می‌سازد.

    1-تهیه  مدارك و مستندات فنی و استانداردهای مورد نیاز

    2- تعیین و افزایش قابلیت  فرآیندهای تولید (CPK)

    3- تعیین وافزایش قابلین ماشین آلات (CMK)

    1-                 سیستم پایش و مدیریت ابزارهای تولیدی

    2-                 سیستم پایش و مدیریت فیكسچرهای تولیدی و مونتاژ

    3-                 پایش و تعیین قابلیت ابزارهای اندازه‌گیری CGK

    4-                  پایش و بهبود كیفیت تولیدات پیمانكاران از طریق ارزیابی‌های و رایه راهكار مناسب

    5-                 طراحی لی‌اوت كارخانه به منظور بهینه‌سازی جریان مواد در داخل كارگاههای تولیدی

    6-                 امكان سنجی طراحی و آماده‌سازی خط تولید جهت تولید قطعات نمونه ویك روز خط

    انجام این فرآیندها در راستای ارتباط سازمانی وموثری با سایر واحدهای شركت مخصوصا واحدهای تضمین كیفیت، برنامه‌ریزی، تولید و بازرگانی صورت می‌‌پذیرد.

    هر یك از گروه‌های كاری مهندسی مسئولیت پیگیری فرآیندهای زیر را بعهده دارند :

    مهندسی محصول:

            ·          تهیه و تنظیم اسناد و مدارك فنی محصول و استانداردهای ابعادی متالوژیكی و سایر استانداردهای مرتبط با تست قطعات محصول

            ·          تهیه و گرد‌آوری استانداردهای مرتبط با تست جایگزینی و انتخاب مواد مورد نیاز به منظور كنترل و پذیرش مواد مورد نیاز به منظور كنترل و پذیرش مواد خام و كالاهای ورودی به شركت

            ·          تدوین BOM ،PART LIST محصول وبررسی نقش هر یك از قطعات درمحصولهای نهایی وپیش‌بینی تمهیدات لازم برای دستیابی به كیفیت قابلیت و تعمیر پذیری قطعه مطابق اهداف و نیازهای مشتری

    ارتباط و نظارت فنی لازم بر تامین كنندگان مواد قطعات وزیر مجموعه‌ها مطابق و زیر مجموعه‌ها مطابق با دستورالعمل‌ها و استانداردهای سیستم كیفیت

    «مقدمه»

    1-     مقدمه‌ی آشنایی با جیگ و فیكسچر وطراحی ابزار:

    جیگ و فیكسچرها بمنظور تبدیل ماشین‌های افزار استاندارد به ماشین‌های افزار خاص به وجود آمده‌اند.  همچنین می توان در جایی که محصول با تولید كم مورد نظر بوده ولی قابلیت تغییرات اهمیت داشته باشد وهمچنین درجایی كه نگهداری قطعه بدون استفاده از وسیله‌ی خاصی مشكل باشد، به كمك تكنسین‌های ماهر از آن بهره‌گرفت، وقتی هدف قبول یا رد یك قطعه باشد واندازه‌گیری دقیق آن چندان  اهمیت نداشته باشد از شابلون‌های اندازه سنج استفاده می‌شود از  فیكسچرهای بازرسی وقتی استفاده می‌شود كه موقعیت‌های سوراخ‌ها، سطوح و غیره باید مورد سنجش قرار گیرند. فیكسچرها مونتاژ كردن و جوشكاری بمنظور نگهداری قطعات طوری طرح شده‌اند كه هر دو دست تكنسین‌ آزاد است و نیازی به نگهداری قطعه ندارد .

    2-   تهیه‌ی یك وسیله‌ی خاص با در نظر گرفتن جنبه‌ی اقتصادی آن.

    اگر قیمت یك وسیله اهمیت داشته باشد، قیمت مجاز آن معمولا بایستی با كاهش قیمت بعلت استفاده از این وسیله و تعداد قطعاتی كه می‌باید تولید شود، رابطه داشته باشد. حداقل تعدادی كه می‌باید تولید شود را باید محاسبه كرد.

    3-     طراحی جیگ و فیكسچر:

    اولین قدم در طراحی ترسیم خطوط كلی یا محیط ظاهری قطعه می‌باشد. این ترسیم  وضعیتی كه می‌باید روی قطعه كار انجام شود صورت می‌گیرد، هم‌چنین ترسیم سیستم موقعیت دهنده و سیستم گیره‌بندی نیز جزو این مرحله است. سپس سیستم  هدایت ابزار در داخل طرح اولیه ترسیم گردیده و درآخر برای شكل دادن یك  واحد كل این ترسیمات به یكدیگر مربوط می‌شوند.

    4-     اصول طراحی جیگ و فیكسچر:

    اصول طراحی جیگ و فیكسچر عبارتند از : الف) موقعیت‌دهی  ب) گیره‌بندی  ج) فضای آزاد   د) ثبات و استحكام    ه) جابجا كردن.

    5-  جیگ‌های سوراخ‌كاری: جیگ‌های سوراخ‌كاری برای نگهداری قطعه در موقع مته زدن، برقو زدن، سوراخ كردن ، خزینه زدن داخلی و خارجی، پرداخت كردن سطوح برجسته و قلاویز كردن به كار می‌روند. به استثنای حالت قلاویز كردن در بقیه‌ی موارد ابزارها معمولا در موقع برش هدایت شده و به این علت جیگ‌های سوراخكاری باید علاوه بر داشتن سیستم‌های موضع‌دهی، دارای وسائل هدایت ابزار باشند.

    (1)     معرفی فیكسچر:

    فیكسچر ماشینكاری مخصوص دنده پلوس پیكان و پژو 405- استفاده می‌شود. این فیكسچر از پنج قسمت تشكیل شده كه در این فیكسچر قسمت دوم و پنجم  مشترك می‌باشند.

    (2)     توضیح مكانیزم:

    این فیكسچر خیلی بزرگ نمی‌باشد و قسمت اعظم آن را بدنه‌ آن تشكیل داده است. بدنه‌ی این فیكسچر كه نام خارجی آن ARBOR می‌باشد، استوانه‌ای است كه بر روی سطح آن ماشین‌كاری شده است و داخل آن سوراخ كاری شده است، سوراخهای داخلی این بدنه با سطوح روی آن كه ماشین‌كاری شده‌اند كاملا هم‌محور است و دارای تولرانس‌های دقیق می‌باشد و سطوح داخلی و خارجی آن كاملا سنگ زده شده و دقیق است. در مورد بدنه و قسمت‌های دیگر فیكسچر توضیح كامل داده می‌شود. كلت، محور فیكسچر و اورینگ كه در انتهای محور فیكسچر نسب می‌شود، همگی روی بدنه‌ی فیكسچر سوار می‌شوند وسپس قسمت انتهایی بدنه كه ماشین‌كاری شده است توسط فك‌های سه نظام یا چهار نظام دستگاه تراش‌ therling محكم گرفته ‌می‌شود. در مورد بستن  بدنه‌ی فیكسچر بر روی دستگاه تراش این نكته‌ كاملا ضروری است كه اولا اگر قسمت‌ انتهایی این بدنه توسط فكهای چهار نظام گرفته ‌شود، نیرویی كه از طرف فكهای چهار نظام به بدنه وارد می‌شود كم‌تر از نیرویی می‌باشد كه از طرف  فك های سه نظام وارد می‌شود و این مزیت باعث خواهد شد كه قطعه در معرض لهیدگی كم‌تری قرار گیرد و همچنین از چهار قسمت گرفته‌ می‌شود. نكته‌ی دیگر این است كه فك‌های چهار نظام كه هر كدام دارای پیشانی كاملا عمود بر قسمت زیرین فك‌ها هستند، این پیشانی‌ها باید كاملا به  قسمت پله‌ای بدنه‌ی فیكسچر برخورد كرده و دارای تماس كامل  باشد و سپس فكهای چهار نظام را با آچار سفت می‌كنیم تا بدنه‌ را محكم بگیرند.

      گزارش فعالیت‌های انجام شده:

    1- بنده در قسمت طراحی و نقشه‌كشی شركت محورسازان ایران خودرو و مشغول به گذراندن به دورة كارآموزی خود بودم دراین قسمت فعالیت‌های نظیر طراحی  جیگ و  فیكسچرهای مورد نیاز داخلی شركت و تصحیح نقشه‌های قدیمی و جدید و بازبینی  فیكسچرهای تولیدی انجام گیرد. در این قسمت بیشتر نقشه‌ها توسط نرم‌افزارهای مانند Autocad و  Machanica كشیده می‌شود وبه بخاطر همین امر در چندین هفته اول ورود به این قسمت آموزش‌های این نرم‌افزارها به ما توسط سرپرست‌هایمان داده می‌شد و در حین آموزش‌ هم با انواع  فیكسچرهای نظیر  فیكسچر كنترل گیج و سوراخ‌كاری (جیگ) كه سرپرست‌هایمان می‌كشیدند آشنا می‌شودیم البته بعضی از نقشه‌های اجزاء ساده  فیكسچرها هم را در ابتدا هم مطابق با آموزش داده شده به ما می‌كشیدیم. و البته با گذشت چند هفته اول نقشه‌های بیشتر و کاملتری هم شروع به كشیدن كردیم.   

    جینگ و فیكسچرها به منظور تبدیل ماشین افزارهای استاندارد به ماشین‌افزارهای خاص بوجود آمده‌اند غالبا با آن‌ها می‌توان حتی به كمك كارگران نیمه‌ها ما هر محصول زیاد تولید كرد و نیز می‌توان در جای كه محصول با تولید کم موردنظر بوده ولی قابلیت تغییر اهمیت داشته‌ باشد و همچنین درجای كه نگه‌داری قطعه بدون استفاده از وسیله‌ی خاصی مشكل باشد می‌توان از  فیكسچرها استفاده كرد و همین‌طور وقتی كه هدف كنترل قطعه تولیدی می‌باشد می‌توان از ابزارهای كنترل خاص یا  فیكچر بازرسی (گیج)استفاده كرد مثلا موقعی كه موقعیت سوراخ‌ها و یا فاصله‌ از هم دیگر مورد نظر می‌باشد از این نوع  فیكچرها استفاده می‌شود.

    وهمین‌طور  فیكسچرهای جوشكاری كه باید طوری طراحی شوند كه دو دست تكنسین آزاد باشد.

    -جیگ‌ها گروهی از وسایل مورد استفاده در كارگاهها هستند كه شامل وسایل هدایت ابزار می‌باشند  از آن‌ها تنها وقتی استفاده می‌شود كه با دریل یا از وسایل سوراخ زنی و برقو كاری استفاده می‌شود.

    فیكسچرها هم وسائل نگهدارنده هستند كه به امكان هدایت ابزار مجهز نیستند ولی ممكن است وسیله‌ای برای تنظیم كردن تیغه‌ در آن‌ها تعبیه شده باشد از  فیكسچرها برای عملیات سنگ‌زنی فرزكاری تراش کاری كاری وعملیات مشابه استفاده می‌شود.

    -     طراحی جیگ و  فیكسچر: اولین قدم در طراحی جیگ و  فیكسچر ترسیم خطوط كلی یا محیط ظاهری قطعه می‌باشد كه با رنگ مجزا  از رنگ  فیكسچر كشیده می‌شود و همچنین ترسیم سیستم موقعیت دهنده و سیستم گیره‌بندی نیز جزء این مرحله محسوب می‌شود سپس سیستم هدایت ابزار یا سیستم تنظیم در داخل طرح اولیه ترسیم  می‌گردد و بالاخره برای شكل دادن این ترسیمات كلی به یكدیگر مربوط می‌شوند.

    1-     موقعیت دهی: اولین اصل در این كار اطمینان حاصل كردن  از محكم نگه‌داشتن قطعه است.

    2-     حدالامكان كلیه‌ نقاط موقعیت دهنده باید درمعرض دید باشد.

    3-  موقعیت دهنده‌ها باید چند مرحله‌ای باشند یعنی ابتدا موقعیت را با یك موقعیت دهنده و سپس توسط موقعیت دهنده دیگر تنظیم شود.

    4-     موقعیت دهنده نباید بگونه‌ای قرار بگیرند تا براده‌ها مانع كار آن‌ها شوند.

    5-  برای جلوگیری از بوجود آمدن خطا درموقع موقعیت دهی به قطعه در طرح باید وسایل خطاسنج وجود داشته باشد.

    -گیره‌بندی

    1-     گیره‌ها باید بگونه‌ای قرار بگیرند كه در مقابل نیروهای وارده حداكثر مقاومت را داشته باشند.

    2-     وضعیت بستن گیره‌ها باید طوری باشد كه در كار تغییر شكل بوجود نیاآورد.

    3-     در صورت امكان باید گیره را با بدنه  فیكچر یك پارچه بسازیم.

    4-     گیره‌بندی و موقعیت دهنده‌ها باید طوری طراحی شوند كه حركات آن‌ها وطبیعی صورت می‌گیرد.

    -فضای آزاد

    1- برای ایجاد تغییرات احتمالی اندازه كار بهتر  كافی فضای آزاد در نظر بگیرید.

    2- برای حركات دست كارگر فضای كافی پیش‌بینی شود.

    3- اطمینان حاصل شود كه برای براده‌ها جای كافی درنظر گرفته شود.

    -ثبات و استحكام:

    1-     وسیله تا حدی كه عملیات ایجاب می‌نماید محكم باشد.

    2-  در صورت لزوم امكاناتی را پیش‌بینی كنید كه به كمك آن‌ها بتوان دستگاه‌ها را موقعیت دهی كرد و بمیز كار یا محوری دورانی ماشین قابل پیچ باشند.
    اصول كلی

    1-  برای حداقل رساندن  قیمت وجلوگیری از عیب كرن زیاد دستگاه بعلت پیچیدگی بیش از حد آن طرحی ساده ارایه گردد

    2-     تا حد ممكن از قطعات استاندارد و متداول استفاده شود.

    3-  باز و بسته كردن از روی سیستم راحت باشد و آن را آزمایش كنیم (استفاده از روش طراحی كه بر  اساس آن سیستم بر حول  قطعه طراحی می‌شود منجر بوجود آمدن این گونه خطا می‌شود.)

    قیمت فایل: 4,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :